3.png

Svenskt Friluftsliv

Visuell identitet

 

Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 27 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har 1,8 miljoner medlemskap, varav minst 300 000 är barn och ungdomar. Svenskt Friluftslivs främsta uppgift är att skapa de bästa förutsättningarna för människor att komma ut i naturen och utöva friluftsliv samt värna om allemansrätten. Tillsammans består organisationerna av närmare 7 000 lokala- och regionala föreningar. Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesperson gentemot regering, riksdag och myndigheter och fördelar stadsbidragen till de olika medlemsorganisationerna så att Sveriges invånare kan fortsätta erbjudas ett aktivt friluftsliv och ett bidrag till fysiskt, psykiskt och socialt välmående.

Sedan starten 2000 har Svenskt Friluftsliv haft en visuell identitet som speglade den tidseran och de behov som då fanns. I takt med samhällsutvecklingens digitalisering så har behoven av en mer flexibel identitet ökat. Kommunikationskanalerna likväl som utbudet av ett friluftsliv har växt och för att kommunicera med sina olika målgrupper på ett enkelt och effektivt sätt behövde både logotyp och övrig visuell  identitet samt hemsida ses över och anpassas för att möta dagens- och morgondagens behov. Genom att uppdatera identiteten vill man visa på sin riktning, att man är en expertorganisation som driver frågor som ligger i tiden och som medlemsorganisationerna kan luta sig mot och ha en löpande dialog med. Är friluftsliv mer än att vara ute i skog och mark? Ja, anser Svenskt Friluftsliv. När det urbana uterummet också är en självklar del av arenan behövdes det kännas i den nya visuella identiteten. Resultatet blev en identitet som bottnar i historien, där symbolen är en direkt koppling till verksamhetens syfte, att peka ut vägen för friluftslivet i Sverige men också med en koppling till den historiska logotypen som varit viktig under så lång tid. Med en naturlig färgskala och med en typografi som avspeglar sig i ordbilden har vi flyttat fram Svenskt Friluftslivs riktning och tagit in dem i ett nutida sammanhang. Bildspråket har utökats med det urbana uterummet. Svenskt Friluftsliv är en organisation som delar med sig av rapporter och undersökningar vilket vi tog avstamp i när vi utformade griden, allt delas på hälften utifrån hur många delar som behövs på en enhet.

I samarbete med Volt.