hemsidan_waynes_220225__3.png

WAYNES

Visuell identitet

Waynes är en svensk kaffekedja som startade 1994 i Stockholm. Waynes var först med att ta den amerikanska kafékulturen till Sverige. Sedan dess har Waynes expanderat och har nu över 100 kaféer i Sverige, Kina, Tyskland, England, Vietnam, Jordan m.fl.

Uppdraget från Waynes bestod i ta fram en ny grafisk profil som skulle matcha den nya målgruppen och de nya strategiska målen. Waynes var när de startade ledande inom sin genre. Men den senare snabba globala tillväxten för Waynes innebar att man hade ett behov av att tajta till varumärket samtidigt som man ville kommunicera sina svenska rötter. Det hade genom åren blivit svårt att säga vad varumärket stod för och den amerikanska känslan och det bruna, både visuellt och interiört, hade gjort det svårt att definiera varumärket. Waynes hade blivit en i mängden bland de bruna kafékedjorna. Waynes var således i stort behov av att förnya sin grafiska profil och för första gången på 25 år uppdaterades logotypen och namnet.

Waynes arbete med att vara ekologiska i alla led och jobba med ekologiska och fairtrade produkter var viktigt att ta fasta på i arbetet med den nya grafiska profilen. Istället för att som tidigare prata om det ville vi att det skulle kännas i hela identiteten. Genom bra fotografier, en fräsch färgpalett där den blåa färgen är grunden, (den blå färgen har alltid varit en stark signal för Waynes även om den genom åren blivit mörkare, så är den blåa färgen en länk till historien men nu med en klarare nyans med mer energi, detta för att få det att kännas rent och fräscht, organisk utan att vara grönt eller brunt) och med en tydlig typografi och handritade illustrationer och mönster står nu Waynes för det personliga, det mänskliga och lekfulla. Det var viktigt för oss att den nya identiteten skulle vara lekfull men inte barnslig, organisk men inte pretentiös, ren och enkel men inte tråkig.

I samarbete med Vivi Sumpton Design

Inredningskoncept: Cilla Pettersson (Studio Cilla), Peter Lundbergh (Studio Peter Lundbergh)
Copy: Lotta Ekberg (Lotta Ekberg Copy)
Illustrationer: Alice Meteignier
Foto: Susanna Blåvarg

Vi vann guld i Transform Awards Nordics i kategorin Best Visual Identity from the Food & Beverage sector för detta projekt.